Tweety na temat @SzpitalGizycko
Głos pacjentów

8.10.2013

Dziś o zmianach w szpitalu i efektach naszej pracy napiszą sami pacjenci:

 

 

IMG_0773

IMG_0774

zobacz komentarze ()
Małe kroki, wielkie zmiany – jak poprawić komfort pacjenta

1.10.2013

Od samego początku kampanii ‚Najlepszy Szpital. Giżycko’ stawialiśmy pacjenta i jego potrzeby na pierwszym miejscu. Zmiany o które walczymy, mają sprawić, żeby czuł się w szpitalu ważny i pod opieką. Kolejnym małym krokiem w tym celu jest wprowadzenie systemu zapewniania pacjentowi wystarczającej intymności podczas rejestracji. Każdy kto choć raz musiał opisywać swoje dolegliwości w obecności osób postronnych zrozumie, jak ważne jest poczucie komfortu i możliwość swobodnej rozmowy na temat swojego stanu zdrowia. I właśnie zapewnieniu tego służyć ma zasada pojedynczego podchodzenia do rejestracji.

 

IMG_0771

zobacz komentarze ()
Kilka słów historii

19.09.2013

Zanim zaprezentujemy Wam kolejne efekty akcji ‚Najlepszy Szpital. Giżycko’ sięgnijmy pamięcią do początków historii tego szpitala.

 

 

Opieka szpitalna w Lecu (do 1946 roku polska nazwa miasta Giżycko) istniała od wielu wieków. W roku 1581 biskup Jan Vigandus założył pierwszy szpital, który to spłonął w roku 1822 i z powodu braku funduszów nigdy nie został odbudowany. W roku 1897 przy obecnej ul. Konarskiego 7 wzniesiono nowy budynek szpitalny, który niestety również strawił pożar. Początek istnienia obecnego budynku szpitalnego (ul. Warszawska 41) sięga 1910 roku, kiedy to jesienią po półtorarocznej budowie oddano do użytku pod nazwą Mazurski Dom Macierzysty Diakonis „Bethanien”. Uroczystość otwarcia odbyła się w obecności syna pary cesarskiej, Jego Królewskiej Wysokości księcia Joachima.

 

W lutym 1945 roku w ramach pomocy społecznej tymczasowo w pokoszarowych budynkach na ulicy 1 Maja, w prymitywnych warunkach zaczął funkcjonować Szpital Powiatowy w Giżycku. Prawdziwy budynek szpitalny został zdewastowany podczas II wojny światowej. „Do szpitala znoszono wygrzebywane spod gruzów środki farmaceutyczne, materiały opatrunkowe, a nawet instrumenty lekarskie. Pierwszym dyrektorem i organizatorem był dr Jan Juchniewicz – lekarz przybyły z Białegostoku.” „Na początku uruchomił ambulans i izbę chorych, a następnie zorganizował szpital ogólny mający 70 łóżek i szpital zakaźny ze 150 łóżkami. W marcu 1946 roku dokonano przeprowadzki na ulicę Warszawską do odremontowanego, macierzystego budynku.”

 

 

Normalną pracę rozpoczęto od: 194 zabiegów operacyjnych w 1945 roku – do 1982 w 1998r., od 92 porodów w 1945r.- do 638 w 1998r, od liczby leczonych 557 w 1945r. do 10142 w 1998r. Na dzień 31.12.1998r. liczba łóżek wynosiła 302. Struktura łóżek szpitalnych ulegała zmianie na przestrzeni lat. W 1959 roku zorganizowano oddział laryngologiczny i okulistyczny, w 1968 roku oddział rehabilitacyjny.

 

Na przełomie lat 1973/1974 zespolono lecznictwo w jeden zakład – Zespól Opieki Zdrowotnej-jednostka budżetowa do 30.06.1996 r. W skład ZOZ wchodziły: szpital, przychodnia rejonowa i specjalistyczna w Giżycku, miejsko-gminny ośrodek zdrowia w Rynie, GOZ w Wilkasach, w Wydminach, w Milkach, rejonowy ośrodek zdrowia w Sterławkach Wielkich, żłobki w Giżycku i Państwowy Dom Rencistów. Utworzono oddział anestezjologii i reanimacji.

 

Lata zdecydowanej działalności w kierunku ciągłych przekształceń w strukturze organizacyjnej, zmierzających ku wytworzeniu nowej jakości w funkcjonowaniu placówki, to lata 1994-1998. W 1994 roku rozpoczęto współpracę z kilkoma gminami, które przejęły od Wojewody Suwalskiego zadania ochrony zdrowia wraz ze środkami finansowymi (również na usługi szpitalne)- odejście ze struktur GOZ-ów. Nastąpiło rozdzielenie płatnika od wytwórcy usług, co dało impuls do rzeczywistych, a nie pozornych zmian. W 1998 roku realizowano usługi na zlecenie 14 organów administracji państwowej stopnia podstawowego z obszaru całego województwa . Od 1.11.1995 zaczęto wdrażać instytucje lekarza rodzinnego na terenie miasta i gminy Giżycko. W 1998 roku było 15 lekarzy rodzinnych (11 podmiotów w systemie kontraktowym), wykonujących usługi w zakresie POZ (z opieką całodobową) dla 38 tys. mieszkańców. Od 1.01.1996 zaczął w pełni i nieprzerwanie funkcjonować Rejestr Usług Medycznych, który wykorzystywany jest do bieżącego monitorowania – rozliczania wdrażanych systematycznie umów kontraktowych w zakresie usług specjalistycznych, oraz wykonanych usług dla poszczególnych dysponentów środków publicznych.

 

zobacz komentarze ()
Usprawnienia w SOR

9.09.2013

Na spotkaniu z pracownikami Szpitalnego Oddziału Ratunkowego opracowaliśmy 10 zasad lepszego funkcjonowania:

 

1. Wprowadzamy system TRIAGE – jedna osoba kwalifikująca na zmianę. Więcej o TRIAGE w notce: http://najlepszyszpitalgizycko.pl/sukces-usprawnienia-w-sor/
2. Udzielamy na bieżąco informacji o czasie oczekiwania.
3. Udzielamy informacji rodzinie pacjenta.
4. Najpierw zlecamy badania, później wypełniamy dokumentację.
5. Częściej korzystamy z pomocy Policji.
6. Usprawniamy system uruchomieniem bezpośredniej zewnętrznej linii telefonicznej do gabinetu lekarza.
7. Udzielamy informacji o przenoszeniu do innych placówek leczniczych.
8. Nie przeprowadzamy wywiadów na korytarzach.
9. Wyznaczamy granicę między Izbą Przyjęć a poczekalnią.
10. Przyjęcia odbywają się planowo w wyznaczonych godzinach dla poszczególnych oddziałów.

 

Czy są jeszcze jakieś zasady, które powinniśmy uwzględnić?

zobacz komentarze ()
Zmiany w szpitalu po warsztatach dla lekarzy

2.09.2013

W sierpniu odbyło się spotkanie grupy lekarzy bezpośrednio zaangażowanych w projekt Najlepszy Szpital Giżycko. W spotkaniu uczestniczył Prezes Szpitala Krzysztof Bestwina, Z-ca Dyrektora d/s Pielęgniarstwa- Małgorzata Mistera , Koordynatorzy Oddziałów Szpitalnych oraz przedstawiciele Zarządu Grupy Nowy Szpital ( Pan Krzysztof Zgoda i Pani Edyta Broniewska). Spotkanie prowadził lek. Dariusz Baniewski – Zastępca Dyrektora ds Medycznych.

 

 

Spotkanie miało na celu przedstawienie konkretnych działań, mogących poprawić sposób udzielania usług medycznych oraz poprawić i usprawnić komunikacje interpersonalną na linii pacjent – lekarz. Propozycje zmian w pracy personelu medycznego Szpitala w Giżycku są odpowiedzią na przeprowadzoną wcześniej ankietę wśród pacjentów szpitala i mieszkańców Giżycka. Ankietowani przede wszystkim życzą sobie, aby informacje dotyczące ich zdrowia przekazywane były przez lekarzy w sposób zrozumiały i jasny. Pacjenci chcą również, aby przed planowanym zabiegiem operacyjnym lub badaniem mogli uzyskać wyczerpującą wiedzę o celowości, wskazaniach i sposobie wykonania procedury medycznej. Wobec powyższego każdy oddział szpitalny oraz pracownie diagnostyczne przygotują informację i opis dla pacjentów o procedurach medycznych wykonywanych najczęściej w danej jednostce organizacyjnej szpitala. Takie informacje będą dostępne w Oddziałach szpitalnych, poradniach przyszpitalnych, jak również zamieszczone będą na stronie internetowej Szpitala Giżyckiego.

 
Zmianie ulegnie również harmonogram pracy w poszczególnych oddziałach, wydłużony zostanie czas, który lekarz prowadzący będzie przeznaczał swoim pacjentom na rozmowę i przekazanie informacji o prowadzonym leczeniu . Ustalono również, aby przy wypisie pacjenta z oddziału otrzymywał on kartę wypisową i końcowe zalecenia od koordynatora oddziału. W każdym oddziale już pojawiły się dostępne dla pacjentów broszury na temat promocji zdrowia,  zalecenia dietetyczne w poszczególnych jednostkach chorobowych.

 

Uczestnicy spotkania widzą konieczność zaangażowania wszystkich pracowników szpitala w prowadzone działania związane z projektem Najlepszy Szpital. Wówczas powyższy eksperyment stanie się codzienną praktyką, która prowadzić będzie do samodoskonalenia pracowników naszego szpitala. Lekarze, którzy do tej pory brali udział w spotkaniach wykazywali umiarkowane i sceptyczne zaangażowanie i chęć współpracy. Jednak zmiany poczynione w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym ( wprowadzenie systemu Triage,  wyposażenie poczekalni w wodę dla pacjentów, warsztaty dla pracowników SOR odnośnie zmiany zachowań i obsługi zgłaszających się pacjentów) odbierane są w sposób bardzo pozytywny i dają nadzieję, iż za tym przykładem jesteśmy w stanie dalej zmieniać Nasz Szpital na Najlepszy - mówi dr Dariusz Baniewski, koordynator akcji po stronie szpitala.

zobacz komentarze ()
Czego Polacy nie wiedzą o służbie zdrowia?

21.08.2013

Ponad 80% Polaków nie wie, do kogo należą szpitale publiczne w Polsce – wynika z badań przedstawionych w raporcie „Zdrowe Szpitale” przygotowanym przez Grupę Nowy Szpital.

 

Skalę niewiedzy na temat organizacji służby zdrowia w Polsce potwierdzają też inne fakty z opublikowanego właśnie raportu. Np. 65% dorosłych Polaków nie wie lub nie ma pewności na czym polega prywatyzacja szpitala. Spora część myli ten termin z komercjalizacją, a ponad 18% deklaruje otwarcie, że w ogóle nie wie, co oznaczają oba te pojęcia.

 

Uważam, że Polacy są zagubieni w systemie opieki zdrowotnej, który w ich percepcji jest bardzo skomplikowany. Brak wiedzy skutkuje negatywnymi postawami społeczeństwa. Wciąż uczymy się demokracji, wolnego rynku i odpowiedzialności, jednak dziś niewiedza i niedostatek edukacji społecznej powoduje, że Polacy w sporej części wolą dać upust frustracji niż naprawiać swój kraj. Dlatego uważam, że trzeba odsunąć gry polityczne od przekazu i nieustannie edukować ludzi oraz odważyć się pokazywać, co jest dobre, a co złe. – mówi Adam Roślewski, współwłaściciel i szef Rady Nadzorczej Grupy Nowy Szpital, największej w Polsce sieci szpitali.

 

info-01

Na pytanie o to, kto jest właścicielem szpitali w Polsce większość respondentów biorących udział w badaniu Grupy Nowy Szpital nie potrafi odpowiedzieć. Władze lokalne (właściciel zdecydowanej większości szpitali publicznych w Polsce) wskazało jedynie 18,5 proc. badanych. Aż 34,9 proc. Polaków uważa jednocześnie, że właścicielem szpitali jest Narodowy Fundusz Zdrowia. Równie dużo, bo aż 30,9 proc. badanych stwierdziło, że podmiotem do którego należą szpitale w Polsce jest Ministerstwo Zdrowia.

 

Konieczna jest zmiana sposobu debaty o służbie zdrowia. Powinniśmy rozmawiać o prawach pacjenta, o działaniu systemu oraz o tym, że pieniądze pochodzą z naszych kieszeni, dlatego to my powinniśmy decydować, gdzie chcemy się leczyć, a tym samym – gdzie trafią nasze pieniądze. Martwi fakt, że prawie 20% Polaków myśli, że komercjalizacji do sprzedanie szpitala. Powinniśmy więc włożyć wiele wysiłku w edukację dotyczącą funkcjonowania służby zdrowia w Polsce. – komentuje Marcin Szulwiński, Prezes Grupy Nowy Szpital.

 

To właśnie potrzeba edukacji społeczeństwa rodzi się jako najważniejszy wniosek z przygotowanego raportu. Jego celem jest stworzenie impulsu do rozpoczęcia ogólnopolskiej dyskusji na temat jakości służby zdrowia, jak również wiedzy i świadomości Polaków o tym, jak może i powinna ona funkcjonować.

 

Raport opracowano w oparciu o badania opinii społecznej przeprowadzone w maju 2013 roku przez PBS DGA na ogólnopolskiej, reprezentatywnej, losowej próbie 1090 dorosłych mieszkańców Polski. Dokument będzie udostępniony bezpłatnie na stronie www.nowyszpital.pl.

zobacz komentarze ()
Pracownicy szpitala w Giżycku o akcji – cz.2

14.08.2013

O obawach na początku akcji Najlepszy szpital. Giżycko i pierwszych jej efektach opowiada nam Pani Jadwiga Małgorzata Mistera, Dyrektor ds. pielęgniarstwa w giżyckim szpitalu.

zobacz komentarze ()
Burmistrz Giżycka o akcji NSG

5.08.2013

Zapytaliśmy Panią Burmistrz miasta Giżycko o to, co myśli na temat naszej akcji Najlepszy Szpital. Giżycko. Oto, co nam odpowiedziała:



zobacz komentarze ()
Nowa poradnia urazowo-ortopedyczna!

30.07.2013

Zmiany, zmiany, zmiany :) Do listy wielkich sukcesów dopisujemy kolejny punkt – otwarcie nowej poradni urazowo-ortopedycznej! Nadzór nad poradnią sprawuje koordynator oddziału urazowo-ortopedycznego dr n. med. Andrzej Szostek. Są już ustalone dni i godziny przyjęć, sala została wyposażona w nowy sprzęt, więc wszystko jest już gotowe na przyjęcie kolejnych Pacjentów.

 

 

poradnia

zobacz komentarze ()
Sukces! Usprawnienia w SOR

23.07.2013

Pracę nad zmianami w giżyckim szpitalu można już zobaczyć gołym okiem. Pierwszą, dużą zmianą w funkcjonowaniu szpitala jest zmiana organizacji przyjmowania chorych w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym. System ten nazwany jest z języka francuskiego TRIAGE i oznacza procedurę medyczna stosowaną w medycynie ratunkowej, umożliwiającą służbom medycznym segregację rannych w wypadku masowym w zależności od stopnia obrażeń oraz rokowania. W naszym szpitalu przyjęliśmy trzy kolory oznaczania, wskazujące kolejno:
kolor czerwony – pomoc natychmiastowa, zagrożenie życia,
kolor żółty – pomoc pilna, od 30 do 60 minut,
kolor zielony – pomoc odroczona, do 4 godzin

 

 

TABLICA SOR

zobacz komentarze ()